Page 24 / 36
Fuji Film, the most important Japanese film manufacturer, was one of the most conscious of the image revolution to come and put all its forces in digital imaging research. At the 1988 Photokina, a complete and very advanced system was presented. This included not less than five digital cameras, four readers, one thermal printer and one TV adapter. Some cameras used the floppy diskette, but other ones, for the first time, had a memory card as saving media. Fuji was working hard on image resolution, its simplest model, the ES-1, having a 2/3" CCD of 380,000 pixels. This image was taken with the special Fujix FV-X reproduction camera which had a 2/3" CCD of 800,000 pixels, surpassing the Canon RC-760’s one which counted only 600,000. Hence the very nice quality of this sunflower’s photo. The FV-X could not record by itself: it must be coupled to a card or diskette recorder for that. The manual focussing zoom opened at f/1.8 and was interchangeable thanks to a C mount; it could reproduce subjects up to A4 size.

Fuji Film, leader japonais du film photographique, fut sans doute l’une des entreprises les plus conscientes de la révolution à venir dans l’image et décida de lancer toutes ses forces dans la recherche sur les technologies numériques. Dès la Photokina 1988, un système complet très avancé fut présenté. Celui-ci ne comprenait pas moins de cinq appareils photo, quatre lecteurs, une imprimante thermique et un adaptateur TV. Certains appareils enregistraient sur la disquette floppy, mais d’autres, et ceci pour la première fois, recouraient à une carte-mémoire. Fuji travaillait dur pour améliorer la résolution de l’image. Ainsi son modèle de base, l’ES-1, était-il doté d’un capteur DTC 2/3" de 380.000 pixels. Cette épreuve a été réalisée avec l’appareil spécial FV-X, monté avec un DTC 2/3" de 800.000 pixels, surpassant celui du Canon RC-760 qui n’en comptait que 600.000. D’où la superbe qualité de cette photo de tournesol. Le FV-X ne pouvait enregistrer seul: il fallait le raccorder à un enregistreur à carte ou à disquette pour ce faire. Son zoom à MAP manuelle ouvrait à f/1,8 et était interchangeable à monture C. Il pouvait cadrer jusqu’au format A4.